субота, 4. фебруар 2017.

O Tvorcu i njegovoj kreaciji



O, kreaciji...


Šetajući kampusom po prvi put odlučio sam da pokušam da racionalno razgovaram sa njim. Iako vernik istovremeno bio je i skeptik, što je bilo prilično neočekivano i davalo određenu nadu da postoji mogućnost racionalnog razmatranja i sagledavanja činjenica. Iako sam davno naučio da ne vređam vernike iskreno sam verovao da u ovom slučaju postoji mogućnost, ne preobraćanja, to nikako nisam imao na umu, već pre prihvatanja realnosti. Odjednom, bio sam u poslu podizanja svesti... i to me je uzbuđivalo...
„Ti veruješ u Boga i kreaciju?“
„Misliš da je to loše?“
„Ne. Samo da je glupo?“
„Zašto?“
„Zašto? Zapitaš li se nekad šta je sve tvorac morao da zna da bi stvorio univerzum u kojem živimo?
„Bog je sveznajući.“
„Shvataš da čak i da je tako, postavlja se pitanje, kako je on došao do tog nivoa znanja. Koliko mu je vremena bilo potrebno za tako nešto?“
„Savršenom biću vreme ne predstavlja problem. Kako bi ti to rekao, po definiciji Bog je večan.“
„Čak i da je tako, ostaje pitanje kompleksnosti – shvataš li da je, ako prihvatimo kreaciju kao moguću, kompleksnost tvorca daleko veća od kompleksnosti univerzuma koji tvorac stvara.“
„Da.“
„Onda se objašnjenje kompleksnosti svih svetova svodi na uvođenje entiteta više kompleksnosti – to nije održivo, jer univerzum ne poznaje takvu vrstu kompleksnosti. Tvorac, dakle, ostaje izvan sveta koji je stvorio. To opet povlači da je besmisleno verovati u tvorca i klanjati mu se, jer on ni na koji način nema upliva u svet u kojem živimo.“
„A šta ako je sve predodređeno unapred, ako je tvorac mislio na to i stvari unapred uredio prema našim zahtevima koji će se pojaviti znatno kasnije?“
„Onda je tvorac ili znatno niže kompleksnosti od sveta koji je stvorio pa je pri stvaranju sveta bio ograničen nekim zakonima prirode, što je suprotno verovanju o njegovoj savršenosti i nadnaravnosti, ili svet kao takav i nepostoji nego je sve samo simulacija koja se odvija na nekom kompjuteru za kojim sedi tvorac. Nastranu pitanje ko je proizveo kompjuter, napisao softver i slično... Opet, ostaje da se takvom biću besmisleno klanjati, jer svet kao takav ne postoji, mi nepostojimo, pa nepostoje ni naše želje, a ako one ne postoje, kako onda misliš da ih neko usliši?“
„Možda su to njegove želje – nisi mislio o tome. Zar biblija ne tvrdi da je sve volja tvorca?“
„Reči zapisane na papirusu nisu dokaz. Uostalom, biblija je često kontradiktorna u svojim navodima.“
„To je problem tumača i tumačenja. Nije problem izvorne Božije reči ili volje Božije.“
„Čak i da je sve tako kako kažeš... i očito veruješ... zar nije čudno da Bog nije predvideo pravac u kojem će se odvijati simulacija.“
„Kako to misliš?“
„Pravac tehnološkog razvoja ljudi uglavnom određuju kroz svoje investicije, dakle interese. Simulacija u bilo kojem trenutku može promeniti pravac u kojem se kreće, pa će shodno tome, pojavljivati različite želje, odnosno, zahtevi koje vernici kroz molitvu upućuju Bogu.“
„Bog ne odgovara na svaku molitvu. Samo na onu koja je iskrena.“
„Misliš da se siromasi iskreno ne mole da se jednog dana probude u bogatstvu?“
„To nije molitva koju bi bog trebao da usliši.“
„Ako sam dobro razumeo ,ti sad svemogućem tvorcu namećeš moralna pravila koja si usput sam definisao. To je besmisleno, jer prema onome u šta ti veruješ on je tebe definisao i proizveo.“
„Kad to kažem – On govori koroz mene.“
„Onda naknadno uvodi definicije što je u suprotnosti sa tezom da je ostao van sveta koji je stvorio. Dakle, sad je u pitanju je interaktivna igrica, u tom slučaju, opet ništa od kreacionizma, jer su zakoni prema kojima se svet stvara očigledno stariji od volje tvorca. Tvorac dakle nije svemoguć pa je kreacija u podjednakoj meri određena tvorčevom intencijom kao i zakonima koji su važili u trenutku kreacije, a očigledno i sada važe, pa ih možemo nazvati univerzalnim ili prosto prirodnim. A ako postoje prirodni zakoni koji omogućuju egzistenciju ovakvog univerzuma i oblika života koji mi poznajemo sigurno je da ako isključimo vreme kao faktor iz jednačine život će se sam razviti do tačke kada nas dvojica raspravljamo o njegovom poreklu. Bog u tom slučaju najblaže rečeno nije potreban. Strože rečeno verovatno je suvišan u mehanizmu stvaranja sveta jer dodatno ograničava uslove stvaranja.“
„To je samo zato što ti moralne uslove pod kojima je svet stvoren i postoji smatraš ograničenjima.“
„Moral nije prirodan. Ne važi za biljke, životinje, stvari...“
„Mi nismo ni biljke, ni životinje, ni stvari... mi imamo svest i savest koja nam je data da sagledamo naše postupke.“
„A šta tvoja savest kaže na to da postoji ograničenje tvoje svesti.“
„Kakvo ograničenje?“
„Tvorac je tvoje ograničenje. Ako njega izbacimo iz jednačine jasno je da tvoja svest može spoznati mnogo više od onoga što sada zna i poznaje.“
„Neke stvari ljudi ne bi trebali spoznati... nije na ljudima da znaju kako se stvara svet... jer kad bi to jednog dana saznali... verovatno bi se neko osmelio i da to znanje upotrebi...“
„... a onda bi postao Bog...“
„A onda bi taj neko morao da vodi računa o svetu koji je stvorio... a mi kao vrsta nismo moralno evoluirali dovoljno da takvu odgovrnost preuzmemo na sebe...“, po prvi put tokom razgovora njegov argument imao je smisla. Ipak, odlučio sam da idem dalje i istražim kuda bi to moglo da vodi.
„Slažem se. Nismo. Ali pretpostavimo da se to i desi... tvorac uvek ima mogućnost da stvari vrati na početak... u najborem slučaju obrisaće sve i početi iz početka...“
„Bog daje, bog uzima... ali svaki put kad uzme uzima više od onoga što je dao...“
„Ti se dakle bojiš greške, a Bog je samo apstraktni entitet kojem ti pripisuješ savršenstvo, a kako je čak i On ponekad grešio, što jasno stoji u bibliji, i kako je povremeno morao da šalje potope na zemlju kako bi ispravio svoje greške – ubijajući pri tome sve živo na zemlji, ti se bojiš da bi to moglo da se desi i tebi... ili nekom sličnom tebi... ako bi se upustio u izigravanje Boga...“
„To je strah sa kojim svi živimo... neki ga priznaju neki ne... ali on je sveprisutan...“, izgledalo je kao da hoće još nešto da kaže ali da oprezno odmerava reči kako me ne bi naljutio ili povredio. Pogledao sam ga u oči i sačekao da kaže to što ima. Nisam očekivao ono što će reći... a trebao sam... jer bio je u pravu...
„Openhajmer... nije li se on igrao Boga... nije li on na zemlji proizveo uslove u kojima se rađaju zvezde... nije li on obrisao čitave gradove... i kajao se... i tražio da se tehnologija koju je stvorio zabrani i uništi...“, klimnuo sam glavom u znak da se slažem.
„... i da li ga je iko poslušao? Ne. Probelm stvaranja nije u tome da se ponekad igramo Boga, već u tome da prečesto uspevamo u svojim namerama... Vidiš, ja verujem da je ovaj svet stvorio Bog i jasno vidim sve njegove nedostatke i nesavršenosti... Ne mogu ni da zamislim kakvim bi manjkavostima obilovao svet koji bi mi stvorili... i kuda bi on mogao voditi... ali znam, da ako u ovom svetu svemoćni Bog primoran stalno vršiti popravke svoje promisli,... onda bi i onaj ko stvori novi svet morao raditi isto... čitavu večnost... jer, to je, da se tako izrazim, osobina tvorca... a da li je za to sposoban... ili na to spreman...“
„To zavisi od svesti, savesti, volje, promisli... onoga ko se na takav korak odluči... to je, dakle, ono što ga kvalifikuje kao Boga, a ne njegovo delo...“
Klimnuo je glavom. Zanesen razgovorom nisam ni primetio da smo već došli do ulaza u moju laboratoriju. Klimnuo je glavom još jednom u znak pozdrava i produžio dalje ka teološkom fakultetu. Po prvi put od kako se poznajemo imao sam nov, prilično iznenađujuć uvid u ono što ga je uprkos razumu nagnalo da veruje. Konačno sam shvatao šta se odigrava u glavama vernika. Duboko sam verovao u to – bar za sada.
Ulazeći u laboratoriju razmišljao sam koliko se ja uklapam u ovu novu definiciju vernika... jer i ja sam imao svoje sumlje... svoje strahove... i na sopstevno zaprepašćenje otkrio sam da ispod svih slojeva racionalnog postoji mali ali neizbrisiv sloj onoga što istinska vera predstavlja...
...nadu...
...nadu koja će na kraju nadjačati sve moje strahove...


Нема коментара:

Постави коментар