![]() |
Detalj nadvratne grede sa freskama iz bordela u Pompeji |
Oduvek me je preterana letnja žega činila nervoznim i
razdražljivim. Nikada nisam mogao da se naviknem na jako sunce. Smetala mi je
sva ta svetlost. Posebno kada pogledam u pravcu izvora sa kojeg dolazi. Još kao
detetu to je bio očaravajući prizor, ali i bolno iskustvo. Nikada ne bih mogao
dugo da zadržim pogled na suncu. Morao bih da zatvorim oči i dopustim da jarko žutu
boju sunca zamene druge boje i izvori. Izvorno dečije iskustvo - uzbuđujuće i
nezaboravno u isti mah. Taj trenutak kad više ne mogu da gledam u sunce bio je
očaravajuć. Tada bi mi se pomutilo pred očima i na trenutak nisam video ništa
samo jarko žutu koja bi zatim naglo pocrnela, a onda u potpunom slepilu za sve
oko mene moje oči bile bi izložene neobičnom vatrometu ljubičastih i zelenih
boja koje bih video kao neke neodređene munje pred očima čak i kad bi ih
otvorio. Vatromet. Pravi vatromet izazvan i vidljiv samo mojim očima. A onda i
to uzbuđenje koje je pratilo ovo moje saznanje... Iako to tada nisam shvatao,
taj pogled izazvao bi niz zaštitnih hemiskih reakcija koje bi mi se ukazale
poput pravog kaledioskopskog efekta praćenog nizom malih intimnih vatrometa
koji su me koliko oduševljavali toliko i plašili. A plašili su i moju majku
kada sam joj jednom ispričao šta ja to radim.
Zaprešćeno mi je rekla „dete moje pa ti ćeš tako da
ostaneš bez očiju, nemoj to nikada da radiš, tako samo možeš da oštetiš vid i
ostaneš slep. Nemoj to raditi,“ prekorila me je, ali ja sam već tada znao da
odgovorim na način koji bi je samo dalje zabrinuo.
Pitao bih je, „pa kako onda da vidim lepotu?“ Za mene
sunce, ali ne samo ono, već i svi ti propratni efekti bili su opčinjavajuće lep
prizor od kojeg nisam mogao odvojiti oči. Majka je negodovala i nadala se da će
me to jednom proći i da ću prizor sunca zameniti mnogo prihvatljivijim i
poželjnijim prizorom neke devojčice. To se nije desilo. Bar ne odmah. Trebalo
je da prođe punih četrdeset godina da bi prizore koji me opčinjavaju, prizore
koji me ostavljaju bez daha zamenio. Ko bi rekao da će mi biti potrebno toliko
vremena da bi okrenuo glavu i promenio fokus sa nebeskih tela na žene. To mi
sad izgleda jednostavno i logično. Ali nije uvek bilo tako. Na kraju krajeva zvezde
i planete imaju svoju privlačnost, nije ista kao ona koja me sad vuče ženama, ali
gravitaciona sila zna biti podjednako jaka i neumoljiva.
Kako god, stvari su se promenile, ili sam se ja promenio.
Nisam baš siguran u to ko i kako, ali zato jesam u fokus i objekat
privlačnosti. Prizori koji me sad privlače mnogo su ovozemaljskiji, topliji i
bliži od one tamne sterilne hladnoće skrivene sa onu stranu sunca. I još uvek
me privlače sfere. To je valjda još jedini preživeli nagon od onog dečijeg,
istraživačkog, u meni, mada moja sadašnja opčinjenost sferama ima svoje druge,
intimnije razloge.
Zamenio sam planetarnu geografiju izučavanjem toplijih
i vlažnijih predela intimne geografije ženskog tela. Koronarne efekte zamenio
sam krivinama i oblinama, a privlačne sile i među dejstvo? Pa, one sad nisu
samo posledica gravitacije, neuhvatljive sile majušnih bozona postale su
očiglednije i obuhvatnije, poseno kada me neka od njih obgrli svojim nogama. To
nikako nije gravitacija iz koje bih poželeo pobeći. Naprotiv. Uvek poželim da
ostanem zauvek zarobljen.
Dakle,
promenio sam fokus i predmet istraživanja. Ustvari nisam ih zamenio, bar ne ja,
ne intelektualno, zdravorazumskih, pre bi se reklo da je to uradila ugrađena mi
biologija. Nešto iskonsko, životinjsko, ugrađeno i skriveno duboko u mene, nešto
što sam imao i nosio svuda sa sobom, a čega čak nisam ni bio svestan do pre par
godina. A onda me je pogodilo iznenada, bez najave, i pokrenulo neka
neočekivano banalna interesovanja.
Tako sam
bar tad mislo. Mislo sam da je seksualnost banalna. Da se podrazumeva. I da je
urođena svima. Isposavilo se da grešim. To je logično, biologiju i hemiju
zaboravio sam još onoga dana kad sam maturirao svestan da je sa tim delom mog
života svršeno i da mi neka znanja stečena u to vreme jednostavno više neće
trebati. Izuzev možda čisto usputno. Nisam se trudio da nešto naučim o svom
telu ili seksualnosti. To je bilo interesantno onima koji su išli prema
medicini, meni predodređenom prema tehničkim naukama takva znanja ne bi bila od
koristi, zato se nisam previše ni trudio, i kao što rekoh zaboravio sam ih na
izlaznim vratima gimnazije. Kasnije, tokom studija, kad sam pomislio da moj
mozak nema dovoljni kapacitet neka sam i pobrisao, trebalo mi je prostora za
neke bitnije činjenice koje je valjalo nekako utuviti u glavu, to jest
zapamtiti. Verovao sam da nemam dovoljno skladišnog prostora i potrudio se da
zaboravim i ono malo preostalog znanja iz biologije.
Posledica:
postao sam aseksualno biće. Nije da me suprotni pol nije privlačio, već
jednostavno za njega nisam imao dvoljno vremena i živaca. Smatrao sam užasnim
svo to gubljenje vremena po kafićima, diskotekama i restoranima, svo to sedenje
u mestu, slušanje muzike i nalivanje alkoholom koje bi trebalo dovesti do... pa,
nisam baš siguran čega, ali svakako stvoriti nekakvu priliku i njoj neophodnu
atmosferu kako bih se upozao sa nekom devojkom sa susednog stola i uz
neverovatnu dozu sreće uspeo je odvesti u krevet.
Kao što
rekoh, u to vreme studirao sam tehničke nauke i bavio se matematičkim
proračunima neophodnim da jednog dana odvedemo čoveka na Mars ili napravimo
stalnu koloniju na Mesecu. Dovoljno dobro sam znao matematiku da izračunam
kolike su mi šanse. Nisu bile ohrabrujuće, čak ni da sam optimista ne bih se
preterano pouzdao u njih. Zato sam i odustao od takvih mesta i te vrste provoda
kojima su drugi studenti bili skloni. Nisu naravno samo niske šanse bile
presudne za moju odluku da ne idem na mesta na kojima su se okupljali moji
vršnjaci. Bitnu ulogu igrala je i sva ta besmislena neodređenost, meni potpuno
nepojmljiva. Svi su imali isti cilj: da odvedu nekoga u krevet, to naravno nije
podrazumevalo da za tako nešto imaju plan, ako je neko slučajno imao i
strategiju ona se svodila na iznurivanje protivnika, na kraju krajeva neko
jednom mora popustiti... i pristati. Ko, kad i kome nije bilo jasno određeno.
Dakle za ozbiljnu matematiku previše neodređeno i pogrešno haotično.
Ko god da
je ikada pokušao nešto slično uz pomoć matematike nikada ne bi došao do ikakvog
iole ohrabrujućeg rezultata. Dakle, po meni i mojoj matematici, ovo je bilo
čisto gubljenje vremena te prema tome potpuno besmisleno. I ja sam se ponašao u
skladu sa tim.
Naravno,
tada u svoje proračune nisam uneo sva ženska očekivanja, sećate se pobrisao sam
biologiju iz glave. Nikako nisam sebi mogao da predočim da i one imaju svoje
potrebe i nagone koje moraju utoliti. Sve navodne uspehe svojih kolega smatrao
sam ili jeftinim psihološkim trikom dakle, samoubeđivanjem, ili potrebom da se
pohvale u društvu. Nikada mi nije ni palo na pamet da možda iza svih tih
neuverljivih lovačkih priča postoji i zrnce realnosti. Uostalom, koja bi zdrava
i normalna tinejdžerka ikada otišla u krevet sa jednim tinejdžerom. Svi znamo
da je to skoro pa nemoguće. U svakom slučaju vrlo redak događaj u vasioni, po
svojoj verovatnoći tek malo verovatniji od praska supernove subotom uveče.
Kako je
to mnogo banalniji i bezvredniji događaj za čije beleženje i proučavanje nije
bilo vredno izdovijti ni sekund sopstvanog vremena. Ja sam mnoge subote uveče
proveo u opservatoriji očekujući da se desi neki od onih drugih manje
verovatnih čudesnih događaja čije beleženje sam smatrao vrlo važnim ne samo za
mene već i za celo čovečanstvo.
Neću da kažem,
imao sam rezultata. Zabeležio sam čak dve supernove. Jednu na trećoj, a drugu
na četvrtoj godini studija. Peta godina uprkos svim mojim očekivanjima prošla
je statistički uredno bez ijednog važnijeg astronomskog događaja. I bilo kojeg
drugog...
Tako su
manje više prolazile godine. Ponekad, koji uspeh na poslu. Malo njih zaista
značajnih, ali nedovoljno malo da bi to postalo obeshrabrujuće. Živeo sam svoj
istraživački život predat ubeđenju da će se jednoga dana nešto značajno desiti.
I desilo se.
Ne na
način na koji sam ja to očekivao. Ne u polju kojem sam se posvatio, već negde
drugde... neočekivano banalno, svakodnevno, uobičajeno, skoro poražavajuće
uobičajeno, jer uostalom ljudi se jebu svakoga dana, neki i po više puta
dnevno, dakle ništa posebno reklo bi se... običan seks... ali nije... mnogo
više od toga... daleko od bilo čega običnog....
Posebno.
I više od toga. Nezaboravno. Opčinjavajuće. Menjajuće iskustvo koje je dovelo
do toga da ponovo sagledam svoj život i pozabavim se izvornim pitanjima mog
bistvovanja još jednom.
......
To me
dovodi do ovoga gde sam sada. Arheološka nalazišta nisu baš ono što me je oduvek
privlačilo, ali ona je arheolog i kakav bih ja to muškarac bio kad joj ne bih
pružao podršku.
Ja
definitivno nisam valjan muškarac. Bar ne prema uslovima okoline u kojoj sam
odrastao i razvijao se. Muškarac, pardon muškarčina na jugu evrope, obično, ne
bi li pokazao svoje moderne nadzore i visok stepen emancipacije, svoju slabiju
polovinu javno podržava, ili bolje rečeno podržava za javnost. To je civilizacijski
iskorak koji nas evropljane čini naprednima i poželjnima gledano sa druge
strane sveta. Naravno, naša podrška je pre izraz naše političke svesti, nego
izraz dobre volje i spremnosti da se istinski pomogne. Jer, ko je još video da
muškarac napusti svoj posao i posveti se porodici ili ženi. Ili još gore da se
posveti dostizanju nekog njoj važnog cilja?
Ako je
muškarac dovoljno bogat pristojnost nalaže da on stvari omogući, ali, strogo
putem novca, poslovnih i političkih veza, ni slučajno ličnim zalaganjem. Lični
agažman ovde nije baš dobrodošao. Zavrtanje rukava i rad na terenu nikako se ne
mogu okarakterisati kao muškost. Gledano iz perspektive mačo kulture koja se
propagira, lični agažman treba obavezno izbeći. Uostalom, to je pre slabost
onih mekušaca koji su poput kakve pičkice spremni da slušaju svakojaka
naređenja, dakle - koji su beskičmenjaci i prema tome ni ne mogu biti pravi
muškarci. Pravi muškarci svoju podršku daju javno, deklarativno i finansijski,
dakle može se zaključiti da su i oni poput političara civilizacijski proizvod
izložen neprestanoj volji tela koje ga bira, pa kao i oni, ako i iskorače sa
nekim ličnim angažmanom to je isključivo iz razloga podizanja rejtinga ne bi li
uspešnije prebrodili predstojeće izbore, a ne kao izraz neke unutrašnje
potrebe. Stvari treba staviti na svoje mesto, ne treba se zaluđivati reklamnim
sloganima. Oni su tu uostalom da nas obmanu. Muškarac je dakle prikriveni
političar, ženu podržava javno, ali posredno, ni slučajno lično, jer bi to
moglo da mu ukalja ime i ugrozi status velikog mužjaka u muškoj populaciji, a
svaki pristojan muškarac o tome itekako vodi računa.
Ova
analogija između modernih muškaraca i političara sasvim je prirodna. Ne rade li
upravo to mužjaci u prirodi. Pevaju, igraju, šepure se, prave gnezda, tuku se
sa drugim mužjacima ne bi li privukli interesovanje i naklonost svojih
partnerki, dakle prodali se na izborima...
Ja sam se
prodao. Ne samo na ovim izborima. Potpuno neprirodno umesto da nastavim u smeru
demokratije ja sam odlučio da napustim svet modernih republika i preselim se u
kraljevinu kojom upravlja kapriciozna kraljica. Ne govorim ovde o Engleskoj, iako
je izabranica mog srca engleskinja i ponekad podjednako zastrašujuća kao i
britanska mornarica. Ima u njoj nečeg imperijalnog i osvajačkog. Nije da vam
slomi volju, ali vas nekako natera da poštujete ne samo nju već i njenu volju.
Uvek joj uspeva da me natera da je volim, poistovetim se sa njenom voljom i
žrtvujem za nju. Ako to nije inperijalni duh ne znam šta je.
A
imperijalni duhovi imaju jednu značajnu slabost. Vole istorijsko i arheološko
nasleđe trećeg sveta. Uostalom, oni su stvorili kulturu pa je na njima i da je
čuvaju. Ako pritom ili zbog toga ponekad i opljačkaju nekog to je isključivo iz
viših razloga. Uostalom, kako bi to male zemlje i narodi mogli na adekvatan
način čuvati istorijsko blago koje pripada celokupnom čovečanstvu.
Mora da
zato ni ja koji sam igrom slučaja rođen kao pripadnik malog naroda i još manje
kulture nisam sposoban da uvek sa oduševljenjem prihvatim sve nedaće jednog
arheološkog iskopavanja. Arheologija mi se činila zanimljivom dok me je vodila
po muzejima. Tamo je uvek prijatna klima i odgovarajuće osvetljenje. Stvari su
posložene na svom mestu i vrlo logične. Nešto sasvim drugo je na terenu. Uvek
su tu komarci, muve, mravi i drugi sitni insekti koji vam se uvlače pod odeću,
protiv kojih ne pomaže ni jedno hemijsko zaštitno sredstvo. Tu je ondas nesnosna
vrućina od koje se preznojim koja čini da se osećam nelagodno i lepljivo i
kojoj ne mogu da uteknem čak ni besmislenim tuširanjem svaka dva sata.
Jednostavno, vrućina je nesnosna, prevelika i neumoljiva. Sva sreća pa su se
lokalne vlasti dosetile i poslale nam cisternu i šator za tuširanje nedaleko od
mesta iskopavanja. Celodnevno preznojavanje i prašinu sigurno ne bi mogli
izdržati... ni zarad vrednih iskopina... ni zarad slave... ni zarad potonjih
pokolenja...
Ovako je
barem podnošljivo, ni nalik doduše onome kako je bilo po muzejima u vreme dok
smo se još muvali, ali podnošljivo i dovoljno udobno da se radi. Ona je
neumorna. Ja je pratim koliko mogu. Nisam vičan kopanju, ali vremenom sam naučio
kad da koristim ašov, kad mistriju, a kad četku. Kad osetim otpor odmah
prelazim na rad rukama. Jagodice na prstima najbolje mogu da osete predmet kad
ga jednom napipaju. Na to se sve svodi... na pipanje, na dodir... Realna
arheologija se svodi na sposobnost da se napipa, da se oseti fina promena u
glazuri, stukturi, tvrdoći.. sve to dolazi mnogo pre nego što se uoče oblici
ili prelazi u boji. Dakle, sve je u pipanju. To me je ona naučila. A naučila me
je i kako da pipam. I gde... i šta... pa kakav bih ja to čovek bio ako sad zbog
nje neiskoristim tu čudesnu veštinu opipavanja.
Pipanje
nije isto što i dodirivanje. Pipanje je istraživačka radnja. Dodirivanje, to je
već uspostavljanje ličnog kontakta. A kad se kontakt jednom uspostavi dodiri
postanu prijatniji, ličniji, nekako važniji... postanu deo vas, deo doživljaja,
deo života...
Pipanje
je važno u životu. Naročito kada su žene i arheologija u pitanju. A ispostavilo
se da sam ja talentovan, možda bolje reći vrlo nadaren kada je u pitanju pipanje.
Dodiri mi baš idu od ruke. Ona je to oduvek tvrdila, a sad i ja uviđam da tu
ima nečeg. Izgleda da sam u pipkanju baš dobar. Evo ponovo sam napipao nešto.
Tvrdo je,
porozno, hrapavo... dakle verovatno keramika. Kad prstima prelazim iznad i
ispod linije dodira ona se odmiče od mene, uz malo trljanja palcom i grebanja
noktom lako dolazim do ulegnuća, brzi pokreti četkice otkrivaju da se keramički
sjaj pojavljuje ponovo samo par centimtara ispod. Dobro pometen i očišćen od
zemlje usek jasno svojim izgledom pokazuje da bi ovo mogla biti posuda poput
pehara ili krčaga. Trebaće mi par sati da je otkopam. Ili bar ono što je ostalo
od nje. Imaću čime da se zanimam do večras. Već je prekasno ići nazad u bazni
kamp. Sunce će zaći za manje od tri sata. A onda će ona doći da čita
piktografe.
......
Izgleda
da je posuda napukla ili polomljena. Kada prođem četkicom preko keramike jasno
se vidi pukotina koju četkica otkrije. Nisam ovo očekivao. Želeo sam da verujem
da je posuda čitava, ali sad jasno mogu da napipam oštre ivice naprsline. U
najboljem slučaju to je naprslina i posuda je još u izvornom obliku, dakle
možda napukla, ali još čitava. Svaka druga mogućnost nije dobra. Ako je ovo
samo parče moramo pronaći još dosta njih ako mislimo da je rekonstruišemo, ako
ne, biće izvor informacija za profesionalne arheologe, ali ne i verovatan
eksponat za muzejske kolekcije.
Neobično
je važno imati kolekcije očuvanih ili bar dobro rekonstruisanih predmeta. Samo
tako publika može na osnovu jedne kratke dvočasovne posete muzeju stvoriti
sliku o tome kako je ovde nekad život izgledao. Muzeji su slični pozorištima.
Stvaraju predstave. Tako bih ja ocenio
muzejske izložbe, kao predstave. I mislim da ne grešim mnogo. Šta uostalom
čovek može saznati o nečem starom dve hiljade godina samo na osnovu toga što ga
vidi. Luvr, Rajh muzej, Gugenhajm, to su turističke ture u stari Egipat, Mesopotamiju,
Grčku... samo bez komaraca, sunca, znoja i tamnoputih vodiča koji stalno
pokušavaju da vam ispod ruke prodaju neki zaboravljeni artefakt. U početku to
je bila tura za siromašne, sad siromašni pre odlaze da gledaju opljačkane
grobnice i prazne hramove čije se premeštanje pokazalo neisplativim. Oni bogati
koji drže do sebe pre posećuju muzeje, ili rade u njima kao zaštitnici kulturne
baštine. Oni znaju koliko je važno rekonstruisati predmete tako da budu
prepoznatljivi. Samo tako prosečan posetilac Luvra neće se osećati prevarenim
već će sa osećanjem uzvišenosti novog saznanja napustiti muzej.
Zato se i
trudim. Ako već pokazujemo izložbu kućnog posuđa onda je u redu da bar damo sve
od sebe da sakupimo ono reprezentativno, obojeno, lepo ukrašeno i kompletno.
Dakle, nepolomljeno.
......
Dođavola,
izgleda da je sav trud uzaludan. Ovo je samo parče posude. Siguran sam da ćemo
ih naći još na nekadašnjem podu, ili bar u ravni sa njim. Biće rasuti, ali ako
ih bude bilo dovoljno posuda se još može sastaviti i zauzeti svoje mesto u
vitrinama nekog muzeja. Dok se to ne desi imamo samo ovaj komad koji sam ja
konačno izvukao. Moram da priznam da sam razočaran. Ponadao sam se da ću bar
jednom uspeti da pronađem neku kompletno očuvanu posudu koju neću morati nanovo
da sastavljam.
Odlažem
parče keramike u plastičnu kesu, a zatim i u kartonsku kutiju. Uvijam ga u
papir na kojem sam restouratoru napisao par redaka o tome gde je pronađen i u kom
položaju. Roberto mi je rekao da mu je ovo poslednje naročito važna informacija
pre nego što počne da sastavlja posudu iz parčića. Ima spretne ruke i često
uspeva da sastavi posude, šlemove, parčiće vojne opreme tako da postanu
prepoznatljivi pa skoro i funkcionalni. To je dobro. Na taj način spasavamo od
zaborava i ono što su raniji arheolozi često bacali kao nebitno ili
neuporedivo. Izgleda da smo ipak civilizacijski napredovali od vremena Šlimana
i Kartera.
......
Imala je
svoje planove za večeras i oni nisu uvrštavali mene. Jasno mi je to stavila do
znanja još pre par dana, ali ja sam se sve do poslednjeg trenutka nadao da će
se predomisliti. Čak sam sam došao danas na iskopavanja i ceo dan se trudio ne bi
li pomagao njenim studentima. Istini za volju nisam baš bio siguran u to koliko
im mogu biti od koristi, jer, svi su oni znali o ovoj prokletinji mnogo više od
mene i svi su se školovali za ovo, a ja sam gledano iz njihovog ugla bio amater
i autsajder koji je na nalazištu zalutao samo zato što je protivno uobičajenom
kodeksu ponašanja odlučio da ličnim agažmanom zadivi svoju bolju polovinu. Nisu
morali da mi govore šta misle o tome. Muškarci su me prezirali, a devojke mi se
divile. Neke od njih su to radile i van potaje upućujući mi zavodljive
ispitivačke poglede kojih nisam mogao biti nesvestan. Da li su to radile samo
da bi iznervirale svoje vršnjake ili kako bi pokazale svoju snagu i odlučnost
pred mentorkom nisam bio siguran. Istini za volju nije me previše ni
interesovalo. Nisam ovde došao ni da očaravam studentkinje, očijukam sa njima
ili da se pravdam studentima. Nije me bilo briga šta pričaju o meni kad nisam
prisutan. Nije me briga da li me ismevaju, kuju u zvezde ili me kinje. To je
između njih. Nijhov stav prema životu, i nema nikakve veze sa mnom i sa mojim
razlozima.
A moji
razlozi su vidljivi i jasni. Zavodljivi i neprikosnoveni. O njoj mogu reći da
je osrednje visine i osim toga ničeg više nema osrednjeg na njoj. Duge plave
kose, tamnih očiju, osmeha koji razoružava, ali i obrva koje jasno ocrtavaju
njeno lice kad se ljuti ili čudi. Uokviruju ga i jasno podvlače. Onako dramski,
kao lica nacrtana na maskama iz grčkih tragedija. Možda sam se upravo u njih
prvo zaljubio. Koliko žena znate kojima se obrve pretvore u prelomljena krila
ili strelu kad se naljute. Ja nijednu osim nje.
Viđao sam
taj izraz lica na portretima renesansnih majstora ali nikada uživo. Nije ni
čudo što njeno lice deluje tako hipnotički na mene. Ona jednostavno razoružava
i za to joj nije potrebno ništa od onog bujnog i vijugavog tela često skrivenog
ispod bezobličnih crnih haljina koje nosi dok je na terenu. Čak i ovde gde nema
visokih potpetica, jake šminke, mirisnih krema i uskih haljina ona deluje
potpuno opčinjavajuće. I to ne samo na mene. Ona taj utisak širi među
muškarcima gde god da prođe. Dovoljno je da je vide. Ne postoji haljina koja je
toliko bezoblična i uzorna da može da sakrije gipke pokrete gazele ili obline
tela. Čak i najprostije i najuzornije haljine poput onih koje su nosile
vestalke navučene na to telo raspaljuju požudu i maštu.
Ima nešto
u stavu, u držanju tela što nijedna odeća ne može da sakrije ili naglasi. Nešto
prepoznatljivo kod onih koji ga imaju i tako upadljivo nedostajuće kod onih
ostalih. Ana je imala to nešto. Oduvek ga je imala. Mogao sam to primetiti čak
i na fotografijama iz njenog školskog albuma. Neki se ljudi jednostavno rode sa
tim da su svesni svog tela i načina na koji deluju na druge. Ana je toga bila
svesna. Možda se zato poslednjih meseci otkako smo u Pompeji i oblačila ovako
bezlično. Možda je to bio njen način da mi kaže da me voli i da nema nameru da
ubuduće izaziva čežljive poglede drugih muškaraca.
Godila mi
je ova misao. Nisam bio siguran koliko je tačna, ali moram da priznam da mi je
godila. I to ne zato što je ona bila spremna da se unizi i sakrije u svojoj
lepoti već da me je poštovala i vodila računa i o tim tananim nikad
neizgovorenim osećanjima koja je očigledno čitala sa mene bolje no ja sam. Sa
druge starane ja nisam želeo da se ona skriva iza naslaga bezlične odeće ili da
prestane da bude uzbudljiva. Nisu mi smetali svi ti muškaci koji su je
pogledima grlili dok god sam znao da je ona moja i da mi na neki način svojom
odlukom i srcem pripada. Na kraju krajeva ona je za mene bila ne samo ljubav
već i uzbuđenje koje se ne može sakriti ili umrtviti zatvaranjem iza visokih
zidova. Iako sam sa juga evrope bio sam svestan da je srednji vek odavno prošao
i nisam previše žalio za njim.
Uživao
sam u smelim doskočicama, smelim pokretima, izazovnim haljinama i napadnoj
seksualnosti moderne žene koju su danas od malena učili da nam gurne svoju
seksualnost pravo pred nos očekujući od nas nekakvu reakciju na to. Kao što
rekoh nekada kad sam bio mlad nisam znao šta ću sa njom, sad sam znao i želeo
mnogo toga... a ona je bila spremna da mi to da. Pa kako da je onda čovek ne
voli. Koliko često neka boginja, vila ili ninfa siđe među ljude. Za ovih par
meseci intezivnog učenja arheologije shvatio sam koliko je to redak događaj i
kad vam se konačno desi ostaje samo da mu se prepustite. Uživanje i
zadovoljstvo su vam zagarantovani.
Dakle
moja Ana...najnovija inkarnacija Afrodite, prerušena u arheologa, teška oko 65
kilograma, tamnih očiju, duge plave kose povremeno vezane u rep ili punđu kako
joj se vlasi ne bi oštetile od prašine prošla je pored mene nezaustavljajući se
preterano dugo. Rekla je samo da noćas mora da radi i da idem u kamp ako sam
umoran. Odgovorio sam, „nisam“ i krenuo za njom.
Naravno
nije je bilo lako pratiti. Posebno jer je ona već unapred znala koje će stene
obići i šta traži na njima. Iako prostoji osvetljenje tražila je da ga danas
isključe. Kretaćemo se isključivo uz pomoć baterijskih lampi i mesečine. Za ovo
naravno postoji razlog. Piktografe je lakše čitati kada na njih svetlost pada
sa strane pod tačno određenim uglom. Zato je bitno čitati ih noću sa što manje
nekontrolisanog osvetljenja.
Posmatram
je kako se sa dva studenta smešta iznad jednog porušenog zida. Leže na zemlju
licem okrenuta ka svetlosti lampe kojom vešto upravlja njen asistent. Tokom
godina uvežbali su se u čitanju sitnih reljefa tako da se razumeju i bez reči.
Drugi student i ja smo tu samo da zapišemo ono što nam kažu. Eventualno da
dodajemo opremu za fotografisanje. Uigrani timovi postaju nespretni kada im se
priključe novajlije. Ja to znam, a zna i ona. Zato me je i zamolila da im ne
smetam. Kaže, lakše će i brže završiti ako im se ne vrzmamo okolo i ne stvaramo
buku. Ovo je pipljiv posao i ja to razumem. Razumem i njenu potrebu da ga
odradi kad smo već došli dovde.
Ostaviti
voljenu ženu da leži pored drugog muškarca na mesečini daleko od drugih ljudi
nije prva misao o tome kako treba da funkcioniše večna ljubav, ali jeste
ispravno ako to znači podržavati je u naporima da izgradi sopstvenu karijeru.
Uostalom on ne radi ništa drugo do drži sveću
to jest lampu i zapisuje ono što ona uspe da pročita. Nije da me vara sa njim i
sad još traži da se udaljim i pustim ih na miru, ali nekako neugodno mi je što
je ostavljam. Možda zato što se brinem, što je volim, što mi svakoga trenutka
provedenog bez nje nedostaje...
Ostavljam
ih iza sebe i odlazim da lutam usnulim gradom. Ne palim lampu da joj ne bih
zasmetao, uostalom nije mi ni potrebna. Mesec je pun i dovoljno visoko da se
svaki kamen može raspoznati i jasno uočiti. Kome još treba svetolst pored
ovakvog prirodnog osvetljenja.
Lutao sam
ulicama Pompeje. Sam. Mesec je bio visoko, a vazduh još vruć. Samo po neki
slučajni nalet vetra. Nedovoljno postojan i jak da mi rashladi telo. A upravo
to mi je trebalo posle celodnevnog izbivanja na suncu. Rashlađenje... ili bolje
rečeno rasterećenje...
Moja
mrzovolja bila je očigledna. Nije bilo potrebe da me neko upozorava na nju.
Nezadovoljstvo, tako bih na kraju opisao današnji dan. Nezadovoljstvo koje je
celoga dana raslo sa naletima topline, beskrajnim preznojavanjem i žegom.
Nezadovoljstvo dnevnim uspesima koje potkopava veru da je sve ovo deo jednog
velikog plana unutar kojeg idem u pravom smeru.
Znam, ne mogu
svakoga dana pronalaziti cele posude, mačeve ili nakit. Arheologija nije lov na
blago već dosadna i istrajna veština sakupljanja i proučavanja materijalnih
ostataka. Nekad zna da bude uzbudljiva i da obraduje ponekim neočekivanim
otkrićem, ali većinu vremena je dosadna i ponižavajuća. Bar ja to tako vidim.
Svo to valjanje po zemlji i blatu. Kad malo promislim šta sam sve video u
zadnjih par meseci, znam da nije u redu, ali ako već pravim analogiju sa
životinjskim svetom, arheologe mogu da
uporedim jedino sa svinjama. Jedino ove dve vrste imaju tu usiljenu potrebu da
sve prekopaju i preruju ne bi li našli nešto zanimljivo. Da se odmah razumemo,
ne mislim pod ovim ništa loše. Uostalom pored čoveka svinje su još jedini svaštojed koji je u
potpunosti dostigao evolutivni razvoj. Na nivou biološkog neverovatno su nam
slične, tako da ovo ne smatram uvredom, pre opisom... dobrim opisom. Ne smeta
mi ni kad bi mene neko poredio sa svinjom. Jedino mi smeta što ova svinja danas
nije iskopala svoju količinu tartufa. I treba mi neko blato da se uvaljam u
njega i ohladim. Mora da su i ovi ljudi ovde imali neko mesto gde su se
rashlađivali. Mislim mimo javnog kupatila...
Ako je
nešto postojano u Rimu to je onda želja da se ugađa svim potrebama i prohtevima
tela. Ana mi je pričala da je zgrada bordela jako dobro očuvana i da je svakako
treba obići. Do sad nisam imao prilike, a potajno sam se nadao i da će me ona
odvesti da je pogledam i eventualno uputiti u neke nepoznate rimske veštine,
ali sad kad već lutam mogao bih da je potražim. Na kraju krajeva ovo je mali
grad i prepešačiti par ulica nije neki napor. Voleo bih da vidim kako je to tad
izgedalo i kako su dođavola bili sigurni da su baš to pronašli. Mislim, istini
za volju bilo koja rimska vila izgleda ili je služila kao bordel po čemu se
onda ovaj toliko razlikuje da je jasno prepoznatljiv?
......
Otkrivanje
seksualnosti. Eto tako mogu nazvati ovu noć. Kad budem svodio životne račune
mislim da bih ovo bio dobar naziv za ono što sad vidim i osećam. Nekada sam stvari
prihvatao intelektualno i apstraktno bez emocija. Mislio sam da nauka može da
se oslobodi neodređenosti. Sada vidim da postoje nauke koje nisu takve, u
kojima je čak i poželjan upliv emocija.
Arhelogija
se ne može pojmiti samo rauzmom, za dublje razumevanje stvari potreban je
osećaj, lični kontakt sa objektom istraživanja. Ovo nisu samo zidine, ovo su
izrazi ljudskih potreba i karaktera. Ovi ljudi verovali su da životom upravlja
mnoštvo bogova i svoj svet doživljavali kao pozornicu na kojoj se igra
predstava života. Oni su imali lični stav prema svakom od njih. Za njih bogovi
nisu bili samo misaone imenice već nešto opipljivo i blisko. Gledajući u Vezuv
ne mogu da se otarasim jedne misli. Šta se to uzdiže prema zvezdama, koja je to
moćna slila koja stvara i razara svet? Da li su je bili oduvek svesni? Ili su je
postali svesni tek kad se nepovratno uzdigla?
Ovi ljudi
su Vezuv smatrali običnom planinom. Nikada im nije ni na kraj pameti palo da
ispod njega ključa more lave. Mogu da zamislim kako im je izgledala erupcija.
Nije to bio samo zapanjujući prizor prožet strahom i nevericom. Ovi ljudi
verovali su u druge bogove. Gledan u pravcu mesečine Vezuv izgleda poput
velikog debelog penisa usmerenog prema mesecu. Da sam Rimljanin uzdizanje
zemljišta pred erupciju sigurno ne bih shvatio kao nešto loše. Nije li
zaštitnica Pompeje još od Sule bila Venera sa svojim mnogobrojnim ljubavnicima.
Nisu li se ljudi ovde naselili zbog plodnosti brežuljaka podno Vezuva? Ne zove
li se i danas upravo po ovom brežuljku jedan deo ženskog tela? Da, mnogo toga
ostalo je zapisano lingvistički, ali mi smo jezik prestali da smatramo
čudnovatim i od simboličkog načinili poptpuno apstraktnim. Ko još Venerin breg
može povezati sa vinogradima podno Vezuva. Kome još pada na pamet seksualna analogija,
ali ona je ovde neizbežna.
Debeli
visoki kameni penis koji se uzdiže prema nebu, koji noću miluje mesec, jednoga
dana počinje da bljuje užareno kamenje prema nebu. Siguran sam da su oni tako
doživljavali podizanje tla neposredno pred erupciju. Za ljude koji su imali
ličan i neposredan stav prema svojim bogovima ovo je bilo prirodno, možda malo
čudno ali prirodno i sasvim sigurno opčinjavajuće. Uzdizanje planine pred
njihovim očima moglo je da znači mnogo toga ali jedna im se mogućnost posebno
dopadala.
Nije li
se to uravo pred njihovim očima podigao penis ružnoga boga kovača, onoga kojeg
su zvali Vulkan po kojem i danas ova prirodna pojava nosi ime. Ne traži li to
on blaženu rupicu boginje zaštitnice grada, i nisu li baš oni počastvovani ovim
blaženim prizorom?
Niko ne
razmišlja o zlu dok se ono ne pojavi na njegovom pragu. Sigurno nisu ni ovi
ljudi. To što je planina rasla njima je pre bio znak žudnje boga vatre nego
najava katastrofe. Žudnja im nije bila strana. Znali su za nju i nisu je se
plašili, uostalom, niko nikada nije umro od prevelike žudnje za nekim. Ako bi
smrt nekoga i zadesila bila bi to slatka smrt. Ali ona je znala da zakači samo
dobro probrane uživaoce, bila je potpuno strana običnom svetu i nikad masovna.
Podignuti kurac znači život, ne smrt. Nije bilo smisla brinuti se zbog toga.
Uostalom boginja Venera, zaštinica grada, nije bila ni nalik Vesti, poznata pre
po strasti i bludničenju nego po uzornosti ona bi se sigurno samo obradovala na
ovaj znak. Najava požude njoj je bila dobrodošla.
Planina
je rasla. Siguran sam da u tome niko nije video nikakvo zlo. Uostalom sve do
tad Venera ih je čuvala čak i od Sule. Šta im se i moglo desiti gore od novih
osvajača.
Najučeniji
rimljanin jednom je rekao: „Muškarac predstavlja vatru, pošto se kod njega
nalazi seme, a žena vodu, pošto se plod rađa iz njene vlage, a sila koja ih
spaja jeste ljubav.“ Bilo je i onih koji su mislili da je njeno ime sinonim za
oproštaj. To mi se čini logičnim. Njen muž morao je istrpeti brojna neverstva i
biti uvek spreman da joj oprosti. Možda je zato Hefes postao bog vatre i
kovanja. Bežeći od sramote, od podsmeha... možda je pobegao ispod zemlje...
daleko od ljudi... ne bi li pobegao od podsmeha pesnika i običnog sveta koji je
i dalje obožavao svoju boginju.
Možda ju
je potajno mrzeo. Sigurno je mrzeo Aresa, ali nije mu se usuđivao stati na put.
Ovaj potonji bio je bog rata, dakle vešt u zadavanju i primanju udaraca. Protiv
njega ne bi imao nikakve šanse. A prema drugima? Mora da je podjednaku mržnju
osećao i prema ostalim njenim ljubavnicima. Posebno prema onom bednom
sicilijanskom pastiru. Da li se naljutio na nju i zato eksplodirao? Da li su
njeno neverstvo glavom platili građani Pompeje i Herkelanuma? Ili ih je glave
došlo to što su prisustvovali božanskom sparivanju. Oduvek me je fascinirala ta
ideja božanskog seksa tako rasprostranjena kod grka i rimljana.
Mogu da
zamislim kako su tumačili taj falusni oblik što izbija iz tla. Sigurno su
pitali sveštenike. Ovi bi im odgovorili da se to bog ognja uzbudio i da ne treba
da brinu, da to znači samo još poroda za njihovu boginju... još plodnosti...
Jesu li
joj donosili poklone? Jesu li se radovali novim bebama ili ih je fascinirala ta
božanska stvar tako velika i kruta što se uzdiže prema nebu? Dali su i njoj
donosili poklone... ne da je umilostive, već osokole... da li su u krajnjim
granicama svog voajerizma nadali se da će moći da vide kako taj veliki božanski
ud ulazi i cepa boginjinu utrobu.
......
Venera mi je uvek bila fascinantna boginja. Rođena
je iz pene nastale od odsečenih testisa jednog boga zauvek je zadržala
seksualnost kao svoje najvažnije obilježje. Bila je poznata i obožavana kao
boginja plodnosti, ljubavi, seksualnosti pa čak i zaštitnica braka što je
sobzirom na njene brojne ljubavnike i avanture i više nego apsurdno.
Vulkan je
morao trpi njene ispade ne samo sa Marsom već i sa Hermesom, pa čak i dva
pastira onog poznatijeg Parisa i jednog skoro nepoznatog pastira sa Sicilije.
Verovatno mu je bilo dozlogrdilo svo to njeno neverstvo i epski spevovi grčkih
pesnika. Stvari se po njega nisu popravile ni kad je na scenu stupio Rim. Pre
bih rekao da su stvari samo postale gore. Oni su je smatrali Enejinom majkom i
zaštitnicom pa samim tim i prvom Rimljankom. Rimljani su prosto bili opsednuti
venerom i njenim seksualnim podvizima.
Ipak
ljudi su je voleli i klanjali joj se. Bila je toliko popularna da je čak ni
dvehiljade godina hrišćanske dominacije nije isteralo iz misli umetnika i srca
ljudi. I danas joj se klanjaju doduše ne direktno, već posredno. Stanovnici
južne Italije pretvorili su religiozne
obrede u mnogobrojne folklorne običaje sa kojima su srasli i kojih se ne
bi odrekli ni po koju cenu. Pretnja da će zbog praznoverja goreti u paklu kod
njih ne prolazi. Možda kad su drugi običaji u pitanju mogu da se prilagode ali
prema Venerinim
......
Kada je
zagrmelo čega su se bojali? Njene ili njegove strasti? Ili su uzbuiđeni vikali
„o bože kakav veličanstven prizor“ Ili je neko već tad znao za zlu kob? Možda
zato što nije video boginju kako se podaje? Ili zato što je shvatio da je nema
i da su ostavljeni sami na milost Hefesu... Da li su je i tad voleli... dali su
je dozivali... na njihovim licima vidi se neverica, strah čuje se nečujna
molitva koja moli za spas... Strah koji
još vrišti u njima. Strah koji neće nestati, koji svaki posetilac koji vidi
okamenjene žive sarkofage razbacane po ulicama grada nikada nemože da
zaboravi... strah od nesreće tako iznenadne i grube da trenutno i bez nade
okonča svaki život, svaku strast...
......
Video sam
lavinom zatrpane žudnje koje se više neće ponoviti. Ležale su skamenjene oko
mene.
......
Nije bilo
toliko teško naći bordel. Dovoljno je bilo pratiti glavnu ulicu. Popločana
velikim uglačanim kamenjem ulica je nepogrešivo vodila ka bordelu. Sve rimske
ulice spajaju hramove, anfiteatre, javna kupatila i bordele. Kako u Pompeji
nema izvora vode onda je stvar utoliko prostija.
Čak ni na ulazu mi svetlost bateriske lampe
nije trebala. Bilo je dovoljno svetla, ulaz je bio delimično oštećen i jedan
deo krova nedostajao je građevini. To je dopuštalo mesečini da osvetili ne samo
ulaz već i jedan deo hodnika. Svetlost nije bila jaka ali bila je sasvim
dovoljna da se u prostoriji razaznaju oblici. Za nešto više trebala mi je
lampa. Nisam je odmah upalio. Sačekao sam da mi se oči prvo priviknu. Mesečina
baca drugačije svetlo i kad je koristite lakše se navikavate na prostore
različite osvetljenosti. To je i razlog zašto je kraljica mojeg srca baš danas
otišla da čita piktografe. Vidim ih i ovde. Mada ovi su verovatno manje bitni i
sigurno vulgarni. Očigledno rimljani su imali običaj da javno iznose svoja mišljenja
gde god bi im se pružila prilika.
Upalio
sam lampu, polako pojačavajući svetlost. Iz tame jedna za drugom izranjale su
freske. Nisu ni najmanje nalikovale ili zadovoljavale sadašnji pojam
freskoslikarstva. Bile su vulgarne, jasne, direktne, možda i previše otvorene
ali svakako primerene prostoru. Oslikavale su ga i delile na način na koji samo
dobra umetnost može da ispuni prostor.
Bila je
to seksualnost je razdeljena u slikama. Svaka slika jasno je ocrtavala jednu
pozu, na svakoj se videla erekcija i vaginalno prodiranje. Na jednoj koja je
bila na zidu okrenutom ulazu odmah iza ulaznog hodnika bile su tri gracije. Na
glavama su bile okićene vencima i to je jedino što su imale na sebi. Nisu se
bojale svoje seksualnosti, nisu se pokrivale i jasno su pokazivale da se ne stide
svog tela. Zagrljene, pokazivale su tri ženske figure okupane samo žutom i
belom svetlošću. Bio je to dobar prelaz iz hodnika koji je bio oslikan crvenom pozadinom na
kojom su bili mnogo učtiviji ženski prizori. Strateški smeštene otvarale su
ulaz u zdanje nadražujući čula i dajući predstavu šta bi se tek iza njih moglo
naći. Bilo je to prva slika koju bi videli nakon što pomerite tešku draperiju
koja je služila umesto ulaznih vrata.
U glavnoj
odaji obično bi blio više manjih zasebnih celina oslikanih na prvi pogled
nasumice ali svaka od njih bila je ustvari jasna naznaka šta posetilac može
dobiti iza zavese koja je odvajala pojedinačne male prostorije koje su žene
koristile za primanje.
Prostor
je tad bio podeljen pre platnom i drvenim zidovima pa nema toliko slika ali kad
se priblžim spoljnjem zidu prizori antičkog nestvarno ožive. Na svakom zidu druga slika.
Uvek je tu krevet ili neka vrsta ležaja pokrivenog belim ili bordo platnom, na
njemu žena koja ugađa muškarcu. Samo na par njih rekao bih bezličnih oslikano
je uživanje u hrani, na ostalima eksplicitne scene seksa. Velika bela žena se nabija
na tamnoputog muškarca visla je sa tavanice. Nedaleko ot tog, prizor analnog
seksa, pa isti par sada u promenjenoj pozi, onoj nezamislivoj ranim hrišćenima
u kojima je žena iznad muškarca, čvrsto ga je obuhvatila nogama i zajahala.
Negde u visini očiju, mladić sa lovorovim vencem uhvatio je stariju ženu za
grudi. Zatim pri dnu prizor dostojan svakog modernog časopisa. Jedan kurati bog
pokazuje svoj ponos svima. Okačio ga je na kantar i prvagnuo nad tegovima.
Podigavši drugi tas prosuo je voće. Ovde se ne uživa u voću već u ženama. Ovde
je reč o drugim slastima i drugačijim sokovima.
Na drugom
kraju prostorije još jedna smeđežućkasta slika. Dobro očuvana. Jasno prikazuje
mladu devojku godlog poprsja koja u ruci drži klas žita. Govori li to ona da je
plodna? Traži li to ona seme koje će neko posaditi u njenu oranicu. Pitam se ko
je bio taj koji je preorao prvu brazdu, kolika je bila pukotina, kako je
mirisala, na lavandu i cimet ili na životine sokove. Nema ovde mesta prizorima
žena pokrivenih maramama, ovde vlada vuglarna golotinja, ovde vlada strast,
ovde je prikazan život... brutalan, kratak, prepun želje i strasti...
Prvo što
uočim kad zakoračim u tamu jeste prijatna svežina. Prostor je prozračan i
ispunjen laganim, skoro neprimetnim strujanjem vazduha. Arhitekta je očigledno
vodio računa o prirodi prostorije pa je iskoristio prirodan tok vazduha da
rashladi prostorije. Sviđa mi se ovo domišljato rešenje. Posetiocima je valjalo
ugoditi. Pa su se svi vezani za ovu građevinu svojski potrudili na tom zadatku.
Iako ogoljen svića mi se enterijer.
Kalsičan, vulgaran ali sa stilom... upravo ono što treba da bude. Mesto u kojem
žive strast i snovi. Mesto za muškarce.... Da sam pre skoro 2000 godina ovde rođen
sasvim sigurno bih posećivao ovo mesto. Čak i sad čini mi se privlačnim. Jedino
mi je žao što ga posećujem sam. Bilo bi mnogo bolje da mi moja plavokosa
boginja seksa upravo ovde pokaže svoje veštine. U čisto naučne svrhe naravno. Rado
bih pristao na tu rekonstruktivnu arheologiju. Moram da priznam da bi se
svojski potrudio da eksperiment sa rekonstrukciom uspe. Sigurno bih bio bogato
nagređen....
Uz malo
sreće...
Možda bi i
naše figure mogle krasiti ove zidove.
Ko zna...
Bilo bi
lepo videti freske na kojima su naša isprepletana tela. Moje i njeno. U ekstazi.
Bio bi to
mnogo interesantniji trag prošlosti od onih koje na nebu ponekad ispišu zvezde.
Sada to znam. Zahvaljujući njoj.
fresco Pompeii:
Нема коментара:
Постави коментар