Ja, Marko Junije Brut,
govorim ovo u papir onome ko bude čitao. Ne branim se i ne izvrćem istinu. A i
zašto bi. Nema razloga za to. Danas ću se ponovo sresti sa sudbinom i Markovim
i Oktavijanovim legijama. Kakav god da bude ishod, moja će priča biti ista. Oni
koji se smatraju mojim prijateljima savetuju me da pobegnem. To je nedolično
jednog vojnika. Vojnik se mora spašavati rukama, a
ne nogama. Posebno, kada na njega ide sila legija koje žele njegovu propast i
smrt. Besmisleno je bežati. Ako stalno budemo bežali ništa nije imalo smisla.
Sve što uradismo biće ne samo jalovo, već i pogrešno. A nije bilo pogrešno. Ne,
kada smo birali. Ne, kada smo odlučili. Bilo je ispravno. Zato ne želim da
bežim. Zato moram da se borim. A i čemu bežanje. Može mi se dogoditi samo jedna
od dve stvari: ili ću pobediti ili ću umreti. Kako god, moja sudbina biće
ispunjena.
Ipak,
pre svega moram da kažem... Ne, da se opravdam, već da razjasnim ono što sam
uradio. Ne kajem se. Uradio bi ponovo.
Iako
samo ja znam koliko me boli, uradio bi ponovo.
Ne
želim da čitaoca zamaram oko političkih igara i pogodbi koje su predhodile
našoj zaveri. Neću pričati ni o tome kako smo proneli oružje, ni ko je udario
prvi, ni ko je pobegao, a ko ostao. Ni o tome ko je sve znao za zaveru, a nije
joj se priklonio, ali ni izdao je i time spasao Cezara. Ovo nije politički
testament. Ovo je ispovest čoveka koji je ubio oca, hladokrvno i bez milosti i
stida, zato što je verovao da je to ispravno i zato što mu zdrav razum i sada
govori da nije pogrešio ni u izboru načina ni u cilju u koji je verovao.
Verujem
u Res Publica. Verujem da niko nema pravo da vlada slobodnim ljudima po svojoj
volji i nahođenju. Verujem da slobodni ljudi imaju volju i pravo da je slobodno
izraze.
Toliko
o onome u šta verujem. Sada je red i da ispričam priču onako kako je bilo:
Na
mene je došao red. Dvadestdrugi nož
zario se u telo. Krv šiklja na sve strane. Toga je već sva crvena. Svi tribuni
ispunili su svoj zavet. Sada je na mene red. Treba da udarim oca ili bar onog
ko se tako predstavlja. Najveću ljubav moje majke i legionara koji me je
prigrlio i oprostio mi nakon bitke kod Farsale što sam bio na strani Pompeja. Velika
je ljubav očinska, spremna da oprosti sinu kad na oca podigne ruku. Nije me
ubio. Nije bacio u okove, čak ni prekorio. Jednostavno me je prihvatio kao sebi
ravnog.
Prilazim
mu sa zebnjom i strahom. Nikada nisam osećao strah kao tada. Ne zato što se
bojim za svoj život. On nije vredan zabrinutosti. Brine me strah koji dotada
nikada nisam osećao. Strah od ispravnosti onoga što činim. Jesmo li u pravu? Je
li njegova smrt jedini način da se spase Rim i republika? Postoji li drugi
način? Bez krvi? Vredi li spasavati državu koja ne može sama da opstane?
“Tu
quoqu, Brute, fili mi?!” - reči se sudaraju sa tišinom. Nema odgovora. Samo
zvuk užurbanih koraka. Senatori beže. Ne žele da gledaju. Boje se smrti.
Sopstvene. Boje se suočavanja sa njom. Nisu kao Cezar. Boje se da je vide. Gade
se pomisli na sopstvenu konačnost. Biti pored gladijatora koji umire, podseća
ih na sopstveni kraj koji je blizu. Od ruke legionara ili bolesti svi će jednom
umreti. Sad ili kroz pedeset godina u čemu je razlika. Smrti se ne može pobeći.
Jednostavna istina koju znaju legionari, opet tako daleka ljudima koji se ne sreću
često sa smrću.
Nemam
dostojanstva. Nemam časti kada podižem ruku na onoga ko me smatra svojim sinom.
Ipak, kakav bi čovek bio kada bi svome poočimu dozvolio da uzme titulu, kada bi
samo sedeo i mirno gledao kako nestaje republika. Niko nije toliko vredan. Rim je veći od ljudi. Niko nije REX. Neće ni
biti. Njegova smrt zaplašiće sve koji sanjaju o vlasti. Spasti republiku.
Spasti Rim.
Njega preziru i žele
njegovu smrt, spremni su da zariju svoje noževe u telo, da proliju krv i
raspore utrobu, ali nisu spremni da gledaju njegovo grčenje i slušaju jauke i
zapomaganje. To je ipak suviše neukusno za njih. Pustiće gladiatora da umre u samoći.
Pobednici preziru
jad. Bol. Preziru slabe. Sada je on slab. Pre samo nekoliko minuta bio je gord
i moćan, a sad je tako jadan i slab. Mač brzo menja sudbinu. Gledam ga kako
pada i vuče se po zemlji. Na podu ostaje krvavi trag sličan onom koju
ostavljaju zveri probodene kopljem. Dok ga posmatram, zaprepaćten sam snagom i
željom za životom koju pokazuje. Nije spreman da umre. Nisu to ni zaverenici.
Još ga se boje.
Veličina straha
videla se u besu sa kojim su ga udarali. Koristili su svu snagu, udarajući ga i
po više puta kako bi bili sigurni da neće preživeti. Ako bi preživeo to bi
značilo našu smrt. Zato ga pojedini senatori udaraju svojim mačevima i sad.
Neostavljaju mu ni za trenutak nadu. Mora umreti. Njegova smrt za naš život.
Zavera nedozvoljava predomišljanje. Jedom podignuta ideja o uroti ne trpi
kompromise. Svi koji znaju za zaveru ili su zaverenici ili moraju umreti. Nema
neutralnih. Nema neodlučnih. Nema milosti. Ne sme da bude.
Dok
gledam kako jauče i moli, slini... Osećam njegov bol, a sa tim osećanjem
zapljuskuje me talas krivice. Pred njim se cepam. Odjednom kao da postoje dva
sveta. Dva Rima. Dva Cezara. Dva Bruta. Jedan koji bi da pomogne čoveku kojeg
je iznenada snašla velika muka, koji pati i bez dostojanstva puzi pred
neprijateljom, i drugi koji je hladne glave, čija je logika lišena moralne
odgovornosti, daleka , brutalna, hladna, ali ipak ispravna.
Imao sam dva načina
da odbranim Rim. Zakon i silu. Prvi je za ljude. Drugi za varvare, robove i
stoku, za zveri koje prete svemu onome što smo stvorili... Našim bogovima,
ubeđenjima, našoj filozofiji i kulturi, našem načinu života... Kad prvi nije
dovoljan, mora se pribeći drugome. Zato legionar mora da se ponaša i kao čovek
i kao zver. Cezar je to znao. Znao je šta može da uradi sirova snaga slile. Znao
je da je upotrebi. I mene je tome naučio.
Cezar je pogrešio
samo u jednoj stvari. Njegova želja da sve kontroliše. Njegova oholost. I
nesposobnost da svet vidi onako kako to vide obični ljudi. Imao je svu vlast i
mogao je da njome raspolaže kako ga volja. Onim što nije tvoje možeš da budeš
izdašan u davanju, jer kad daješ ono što nije tvoje ne gubiš ugled već ga
stičeš. Cezar nema prava na naše živote, a opet kao i Sula, ne libi se da stavi
svoju ruku nad njih. Bila ona zaštitnička ili tiranska, ona nije naša. Ona je
strana. Ona na to nema pravo. Svi koji daju vlast boje se da je ne izgube.
Senat je dao vlast Pompeju, Krasu i Cezaru. Predo im je trijumfat kada se starh
i panika širila ulicama Rima. Sada se senatori plaše da Cezar ne preuzme svu
vlast. Senatori su stari i slabi. Većina njih su trgovci i špekulanti, poneki
učen čovek, ali nijedan vojnik ili legionar, niko ko je dovoljno snažan da mu
se suprostavi. Oni znaju da vlast prepuštena Cezaru znači i Cezarovu volju.
Senatori će rado prepustiti probleme, ali ne i odreći se privilegija. Senatori
su ljudi. Ljudi više vole da se provuku nego da sami ponesu teret života. Naši
životi važniji su od ponosa, ljubavi, novca ili slave. Bilo kojeg čoveka....Pa
i Cezara.
Svet se deli na
budale i na one koji trpe. Ovde svi čine zlo i trpe zlo. Naš svet počiva na
sili. Sila neraspoznaje dobro od lošeg. Neko drugi mora to činiti za nju.
Legije su osnov na kojem počiva Rim. Legije su sila koja drobi lobanje i para
utrobe, ali i sila koja omogućuje da Rim raste zaštićen od varvara. Legije
omogućavaju da naša trgovina i zanaststvo mogu da postoje. Bez legija ne bi
postojali anfiteatri, forumi, trgovi, koloseum. Legije grade carstva. To ne čini
ni filozofija, ni trgovina, ni zanatlije, ni govorništvo. Carstvo se gradi
mačem i ognjem. Vojničkom čizmom. Legije ne znaju za milost. Za njih životi
neprijatelja nemaju nikakve vrednosti. Jedina vrednost koju neprijatelj može da
ima je ona koju dobijete kada ga kao roba prodate na pijaci. Inače, ako nije
rob, neprijatelj nema nikakvu vrednost. On je samo opasnost koja se mora
otkloniti.
Talas preispitivanja,
talas pred kojim se ruše ubeđenja podiže se dok mu prilazim. Odakle sad ovaj
narastajući talas krivice, gorčine i pitanja koja izranjaju iz dubina moje
pneume. Ovo nisu duhovna pitanja. Njihov karakter je filozofski, skoro
tehnički. Verovao sam da je Cezar neprijatelj svega što čini i uobličava naše
živote. Verovao sam, ali sada se pitam...ponovo se preispitujem. Sreća
legionara i filozofa je da je logika hladna i neosetljiva na ljudke porive. Ona
ne poznaje bol i sažaljenje. Ona zna samo za matematičke i geometriske istine i
samo njima se pokorava. Ona je odvojena od mojih osećanja i mojih želja i ona
mi govori, skoro viče, da je Cezar neprijatelj. Za nju nema predomišljanja.
Dobra osobina logike je da uvek daje iste odgovore. Ona je nedodirljiva u svom
metodu. I uvek proverljiva. Zato ne može da izda. Zato je koristim.
Ali
da li mi je Cezar neprijatelj? Da li je sve ono u šta sam verovao do pre par
trenutaka istina? Bio sam uveren u svoja ubeđenja. Verovao sam da je ovo jedini
način. Da su svi drugi putevi zatvoreni... Ipak...Pod njegovim mukama zid
ubeđenja počeo je da puca. Nisam više ubeđen u isprvnost onoga što sam uradio. Ali to više nije bitno. Sada više nema nazad.
Urađeno je.
Kada
se jednom zariju noževi i kada poteče krv, više nikada ne postoji način da se
bol izdaje zaboravi. Nema više povlačenja. Sada moramo da završimo započeto. Moramo
ubiti tiranina. Ako ga ne ubijemo, on će pobiti nas. Sada se borimo za
sopstvene živote.
I
on se sada bori samo za život. Ne za položaj. Ne za titulu. Ne za prestiž ili
bogatstvo. Ovo je borba za život. A onda dođe trenutak kada život više nije
bitan. Trenutak spoznaje. Sopstvene smrtnosti. Sopstvene konačnosti. Trenutak
kada se život ne brani. Ne po svaku cenu. Trenutak kada se traži i brani
smisao. Cezar je verovao u mir. Uvek je govorio kako je sve bitke vodio da bi
Rimljanima podario mir. Da li je lagao? Da li je verovao u laž? Više nije ni
bitno. Njegov život nestaje, a sa njim i sve ono što je on bio. Kada život
jednom napusti ovo mlitavo telo, nestaće i svega onog u šta je verovao. Ako je
i verovao u mir, verovao je zarad sopstvenih interesa. Ako se i borio za njega
činio je to iz pogrešnih razloga. Njegovi razlozi slični su Pompejevim. Jedini
mir koji su oni znali je mir pod njihovim mačem. Zar još Pompej nije rekao: “Prestanite nam citirati zakone, mi nosimo
oružje!”. Zar time nije rekao sve o miru za koji su se borili i u koji
su verovali. Mir po njihovoj meri. Mir za njih. I njihove lihvare i ulizice.
Mir nije najveća vrednost jednog društva. Šta vredi mir onima koji nemaju
slobodu? Spartak nije poštovao mir, već svoje porive i potrebe? Čini li ga to
manje vrednim od Pompeja? A opet, Rimljani su zahvalni Pompeju što je pogazio
ustanike. Možda neki ne vole što je posekao šume i razapeo ih sve, ali svi su
mu zahvalni. Zašto? Za mir? Zahvalni su mu zbog koristi koju taj mir nosi. Ali
ko ima koristi od mira? Robovi? Plebejci? Ili lihvari koji sada slobodno mogu svoj
novac davati pod kamatu znajući da im mir garantuje njegov povrat i masnu
zaradu. Ako je i verovao u mir, verovao je u mir od kojeg je imao koristi. I
on. I Pompej. I Kras. Nema velike razlike između njih. Nema razlike ni između
njih i Sule. Ako je i ima, ona je u prividu i otvorenosti. Sula je otvoreno
gazio po ljudima i zemlji. Cezar i Pompej činili su to prikriveno, ali sa istim
ciljem. Rim koji su stvarali bio je po njihovom ukusu, a ne po volji građana.
Volja građana...Republika... Zaostavština Lucija Junija Bruta... Kako je to
sada samo daleko. Kako samo nepojmljivo običnim ljudima. Kako smo vadavinu
zakona i volju građana olako zamenili za tirane i despote. Kako smo lako
prelazili preko svega samo da očuvamo mir i zaradimo makar i bezočno... A sve
što je on želeo bila je titula Rexa. Nije ništa bolji od Sule. Od Krasa. Od
Pompeja. Isti je kao i oni. Pa zar nije sa njima delio vlast? Zar oni nisu
mešali svoju krv i podvodili svoje kćeri samo da bi očuvali vlast? Zar nisu
ismejali republiku svojim trijumvirskim ugovorima?
Noževi
lako probijaju i seku telo. Niko nije nedodirljiv toliko da je neosetljiv na
sve ono što je ljudsko. Bol je svojstvena čoveku. U bolu se rađamo. U bolu
umiremo.
Svaki
novi udarac nosi bol. Bol koji isisava snagu. Bol koji vodi u smrt. I ovako
izranjavan svestan je situacije. Zna da ne može preživeti. Zna da je ovo privremen
bol pre konačnog olakšanja. Ne boji se smrti. Nikada nije. Zašto bi sada.
Više nije važno
preživeti, važno je ostati čovek. Čovečnost se kod vojnika javlja kasno, možda
prekasno u životu. Neki je dožive tek trenutak pre nego sklope oči. A i šta je
čovečnost za vojnika? Je li to besprekorna vera u ideale kojima su nas zadojili
dok smo sazrevali? Mi nismo sposobni da volimo ljude. Da jesmo ne bismo mogli
tako olako da ih ubijamo. Shvatili bi da su svi ljudi naša braća i da svi imaju
pravo na život. Legionar nema prava tako da razmišlja. Legionar ima željezno
srce republike. On nema volju. Nema svest. Senat je njegova volja i njegova
svest. Govornici i tribuni odlučuju o tome šta je interes republike i šta je
smisao naših života. Sa kojim pravom. Pa..., izabrani su. Zar to nije dovoljno
pravo? Zar izbor ne daje pravo i obavezu da se upravlja životima građana? Izbor
je pravo da slobodni ljudi odluče o svojoj sudbini..., i sudbini svojih porodica
i svojih robova.
Izbor je pravo koje
nam je dao Brut. Ko sam ja da pogazim to pravo? Ko je Cezar da pogazi to pravo?
Nijedan čovek nije iznad Brutovog zaveštanja.
A kakvo nam je
zaveštanje ostavio Lucius Junius Brutus? Kako je stvorena republika? Sada se
naši istoričari ne slažu oko događaja koje pokriva plašt vekova. Neki govore da
je Brut bio izabran da ograniči vlast običnih ljudi i ukine samovolju kraljeva?
Pričaju o proročanstvu koje je primio u Delfima. O Pitijinom obećanju da će
onaj koji prvi zagrli majku vladati Rimom. Pričaju kako on kojem je kralj
Tarquinius Superbus pobio roditelje i braću, zagrlio zemlju, majku svih
Rimljana. Drugi kažu, kako je spasao čast Lukrecije koju je silovao jedan od
kraljevih sinova, čijeg se imena više i ne sećamo. Ali istina je samo da je on
zbacio Tarquiniusa Superbusa, da je ukinuo kraljevstvo i pravo nasleđivanja
titula i položaja i osnovao republiku. Istina je da je on pravo u krvi zamenio
pravom koji se stiče za života i da je svim Rimljanima dao pravo da se uzdignu
do konzula i senatora. To pravo da se svako može uzdignuti iznad okruženja u
kojem je rođen, osnovno je pravo na kojem počiva Rim. Ako njega izgubimo bićemo
kao varvarska plemena koja nas okružuju. Kod Gala ili Markomana čovek može da
se rodi, da živi i umre, a da se nikada ne promeni njegov status i njegova
imovina. Onaj koji se rađa kao rob i umire kao rob. Ko se rađa kao plemić umire
kao plemić. Njihove živote određuje slučaj. Njihovi kraljevi vladaju čak i ako
su maloumni. Ono što nas je činilo velikim nije naša filozofija. Grci su veći
mudraci od nas. Ali u Grčkoj mudraci ne vladaju. A kod nas senatom ipak ne upravljau
budale. Novac nije presudan da neko ima uticaj ili ugled. Seneka nije bogat,
ali ima uticaj. Kasiusov uticaj proističe i iz mudrosti i iz imanja. Pa ipak,
ni on ni Seneka se nikada ne bi usudili da se proglase Reksom. Ta ideja mogla
je na um pasti samo nekome ko je vojnik. Samo siledžije imaju osećaj da su
iznad drugih i da drugi postoje radi njih. Kada se neko navikne da stalno iznova
gazi po ljudima, kada ubija, pali, siluje i otima, bilo da to čini kao pljačkaš
ili osvajač, onda ta navika ne nestaje kada se ratovi završe. Kada se jednom
pređu norme koje nas određuju i uobličavaju kao civilizovane ljude i zakorači u
zabranjeno, samo je pitanje vremena kada će se ti isti porivi probuditi kod
ljudi koje smatramo herojima i kada će se oni okrenuti protiv nas i početi da
nas gaze. Ako neko ubija i pali, ako pljačka i za to nikada ne bude kažnjen,
ako navikne da bude siledžija i shvati da mu to prolazi, on će to prihvatiti
kao normalan način života i primenjivati bez obzira da li ubija i pljačka
varvare ili Rim. Previše smo želeli od Cezara. Previše smo uživali u njegovim
pobedama. U njegovom osvajanju. Sami smo ga stvorili. Mnogo pre nego što je
prešao Rubikon.
Cezar je veliki
vojskovođa i vojnik. Ali mali čovek. Mali pred ženama, pred svojim
ljubavnicama,..., mali pred mudrosti. Čak i da je Sokrat, njegova mudrost manja
je od mudrosti svih nas. Čak i da je Aleksandar, njegova snaga manja je od
snage svih nas. Snaga se nikada nepokorava slabijem. Odakle mu ideja da će
senat ćutati? Da se neće boriti za svoj uticaj?
Pitam se u šta je
gledao? Čemu se nadao? U šta verovao?...dok je umirao pokušavajući da rukama
zadrži svoja creva, koja su se sa svom odbojnošću svojih mirisa izlivala iz
rana. Gurao ih je natrag kao da hoće da ih zaustavi, da ih vrati. Da li ga je
bilo sramota svoje poniznosti? Toga da je čovek kao i svi drugi? Toga da je
ranjiv i slab ili ga je bilo sramota što umire lišen i poslednjeg dostojanstva.
Možda je video sebe kao rasprenog vepra na čiju su gozbu došli tribuni gladni vlasti.
Jer sada to znam, većina zaverenika nije branila Rim, već svoje privilegije i
bogatstvo koje bi bile ugrožene da je Cezar postao REX. Ljudi se nikada ne bore za ideale, već za
interese. Neki to samo dobro skrivaju. Interes, je ono što nas pokreće.
Ineteres bio on direktan ili indirektan. Bez obzira da li leži u novcu, vlasti
ili u slavi. Koji interes pokreće mene? Želim li Cezarevu smrt iz dobrih
razloga? Da li je moj položaj dobar razlog? Da li je to moja imovina?
Prilazim mu. Gadim ga
se. Ali ga i sažaljevam. On je jedini istinski otac kojeg sam imao. On je
jedini istinski ljubavnik krvave kurve, moje majke, Rimske Republike. Njegova
ljubav. Njegova strast oduvek je ležala u zemlji. On nije voleo ljude. Pa ni
svoju decu. Juliju je podveo Pompeju. Mene poštedeo samo da bi me kasnije
izdao. Cezarije nije upoznao Rim. Mrzim ga zbog onog što je postao. Zbog onog
što je učinio. Ipak, osećam zahvalnost, čak ljubav zbog onog kakav je bio. Tog
čoveka. Tog osećanja više nema. Ugušila ga je navala besa. Čovek je ono što
čini, a ne ono što priča, oseća, jede ili pije. Čovek su dela. Život su dela.
Ono što ostaje. Gledam ga. U meni narasta pitanje koje ne mogu da postavim.
Suviše je okrutno da ga sin izusti. Ipak, to je jedino pitanje koje o meni i
njemu sudi. To je jama u koju je upao i iz koje sam se uspuzao. Gledamo se u
oči. Moj udarac neće biti mačem. Moj udarac je reč.
“Šta sa sobom nosiš a
šta za sobom ostavljaš Cezare?”.
Suviše surov način da
se ode. Moram da pokažem milost prema onome ko me je stvorio. Moram da pokažem
ljudskost. Ali iznad svega svest. Jedina zastavština čoveka koji je bio
miljenik i potomak bogova biće priča o tiraninu kojeg su zbacili oni koji su
imali hrabrosti da mu se suprostave. Tamo gde ide ništa mu ne treba i ništa
neće poneti. Ljudi su suviše mali i beznačajni da nose prtljag kad krenu u
večnost. A i kakav bi prtljag poneli. Za života skupljamo samo beznačajne
stvari. Životi svih ljudi svedu se na grozničavo skupljanje materjalnih stvari
kojima se okružujemo. Kakav truli talog u bari života. Vrede li nešto zlatnici,
kamene statue ili nameštaj od tikovine telu koje se raspada? Jesu li faraoni sa
sobom na onaj svet odneli moć kojom su se za života okruživali? Može li mrtvo
telo da uživa? Može li da uživa u konforu ovoga sveta? I ako može, čini li ga
taj konfor zadovoljnim? Koja je svrha skupljanja stvari koje nam ne trebaju?
Verujemo li zaista da će mo ih prepustiti onima koji za nama ostaju? Hoćemo li
ih time učiniti srećnim ili bar sigurnim pred nesigurnosti života? Hoćemo li im
time pomoći ili ih onesposobiti da spoznaju život onakav kakav jeste? Nije li
život jedino blago koje trošimo? Ne čine li zlo svojoj deci oni koji svojoj
deci uskraćuju slobodu izbora i teraju ih da nose breme njihovog bogatstva?
Može li materjalno bogatstvo da im zameni bogatstvo života koji bi živeli da
nema nasleđenih titula, nasleđenih zlatnika i nasleđene zemlje. Vredi li život
za koji se nemoramo boriti? I koliko vredi? Čijim životima, čijim iskustvom
plaćete bogatstvo koje gomilate?
Previše pitanja mi se
roji u glavi. Previše da bi dozvoli da izađu. Previše da bi kao vojnik obavio
zadatak koji mi je poveren. Ipak, ne mogu
da ćutim. Ne zato što imam šta da dodam. Već zato što ne mogu da budem toliko
zao i tvrd da sve između nas ostane na jednom pitanju tako oholom i tvrdom. I
meni i njemu bolje je da misli kako nisam tako jak u svojim stavovima, kako sam
slab i povodljiv. Kako sam naivan i kako moji porivi nisu tako čisti. Lakše mi
je da misli, lakše mi je da svi misle da sam bio besan, da sam se suprostavio njegovom
bogatstvu i njegovoj žeđi za moć, nego da veruju da sam se zaverenicima
pridružijo hladne glave, vođen samo filozofijom i logikom. Ni zaverenici nisu
složni. Nisu homogeni. Lakše im je da prihvate lakomislenog i slabog Bruta,
izdajnika svog oca, bednika koji voli vlast i novac više nego ruku koja ga je
spasila, nego filozofa koji se svega, pa i te ruke spasa odrekao zarad ideje.
Ljudi neshvataju ideje. Strane su im i nedokučive. Daleke. Lako će prihvatiti
ubicu ako se indentifikuju sa njim ali ne i mudraca ako je ono što im govori
njima daleko i nejasno. Ljudi više vole nekog nalik sebi. Više vole prizemne
svakodnevne stvari, uobičajene porive nego one uzvišene, a opet hladne i
daleke. Niko ne želi da veruje da je
moja odluka stvar mog ubeđenja, da je ispravna. Da proizilazi iz mog iskustva i
znanja i da je lišena svega onoga svakodnevnog i uobičajenog u meni. Moja
odluka je proizvod mog inetelekta, a ne moje Pneume.
Ako želim da očuvam
ovo malo saveznika što ih sada imam, bolje da svojoj izdaji dodam par
nesuvislih i slabih, ovozemaljskih rečenica. Onih koji moje saučesnike mogu
navesti da pomisle da sam im sličan u njihovim slabostima i porivima.
“Nosiš li blaga koja
si skupio Cezare? Ostavljaš li čedo koje si stvorio? Koji je tvoj razlog zbog
kojeg si živeo? Je li vredelo? Šta nosiš u susret večnosti?...” - Glas mi
podrhtava dok govorim. Jer dok se moje pitanje sudara sa njegovom ličnošću, sa
onim što je postao, moj mač susreće se sa njegovim grudima. Bolje je da udaram
nego da govorim. Manja je izdaja. Snažnija je veza koju gradim sa zaverenicima.
Sve je u uverenju da smo zajedno počinili zlo koje nismo mogli izbeći. On nas
je na to primorao. Njegova je volja ta koja nas je dovela dovde.
Još
jedan udarac. Tup. Izdajnički. U grudi, ne u stomak. Ne želim da ga lišim dostojanstva.
Ne želim da ga ponizim. Sve što želim je da prekinem agoniju u kojoj je. Ja
imam bar malo vojnog iskustva i znam kako da ubijem čoveka. Nema potrebe da ga
mučim. Ipak, ne želim ni da ja budem taj koji je ubio oca. Zato udaram
podmuklo. Osećam kako se rebra drobe. Kako vazduh prodire u pluća. Smrt je
sigurna i brza. Nema potrebe da čekam. Ne želim da čekam. Iako je Cezar mrtav
nije to i njegaova vojska. Ne treba se zadržavati u Forumu. Treba ga ostaviti.
Sada mu nema pomoći. Nema lekara koji bi očuvao ili povratio život. Ali i ovako
slab, pa čak i mrtav on je opasan. Njegova smrt neće ubiti njegvu vojsku i
armiju zajmodavaca i robovlasnika koja se uzdigla na njegovim vojnim pobedama.
Oni će tražiti osvetu. Oni će tražiti novog Cezara. Nije pametno ostati. Bolje
je pobeći. Eto čak i od mrtvog tiranina bežimo. Takav je Rim koji je stvorio. Takva
je sudbina onih koji svoje odluke donose razumom. Surovost sveta nepoštuje
zdrav razum. Ona poštuje brutalnu silu. To je istina koje se gadim. I od koje
bežim.
Odlazim
neosvrćući se za prizorom koji pokušavam da ostavim iza sebe. Verujem da je ono
što činim ispravno. Barem sam u to verovao do pre par minuta. Sada, kada ga
vidim ovako slabog, drhtavog i poniznog, više ne verujem u isprvavnost onoga
što je urađeno.
Ipak
urađeno je. Više nam nema povratka. Prešli smo Rubikon i porušili mostove. Sada
možemo samo napred. Nema povratka na staro. Nema više Cezara, ni njegove želje
za vlašću. Zato se ne osvrćem. Jedino
tako mogu da zadržim svoja ubeđenja.
Niko
nas od stražara i vojnika ne zaustavlja. Još ne znaju šta se desilo. Kad budu
saznali vlast će ponovo biti na senatu.
Bežim.
Bežim. Bežim.
Bežim od onoga što
smo učinili, ali i od onoga što nismo. Nije dovoljno samo ubiti tiranina. Za
promenu potrebno je mnogo više od toga. Potrebno je da svetina razume, da
prihvati, naše razloge. Ali važnije od svega je da se posistoveti sa njima. Da
ih prihvati i prepozna kao svoje. U prepoznavanju je ključ. Sada to znam. Sada
kada je kasno. Ubiti Cezara bilo je lakše nego uveriti ljude u njegovu
tiraniju. Svetina voli tirane, sve dok su oni nemilosrdni prema onima koji ih
tlače.
Pitanje koje stoji u
grlu i odzvanja u ušima? Zašto? Da li je vredelo? Rim se promenio. Ubili smo Cezara da se ne bi
dokopao apsolutne vlasti. Rim je bio spreman za promenu. Republika je bila
suviše stara, spora i slaba, previše neefikasna i decentralizovana da bi
efikasno upravljala posedima koje su legije iz godine u godinu osvajale šireći
njene granice na sve obale mora. Vojnici željni slave, građani željni robova,
trgovci željni zlata, želeli su promenu koja bi im omogućila da se zadovolje.
Da uzmu ono što im po rimskom pravu pripada.
Da uzmu ono što veruju da im pripada...
Bili smo u zabludi.
Rim nam nije oprostio. Postali smo varvari koji žive van granica limesa. Jednom
me je jedan prijatelj pitao zašto sam to učinio. Odgovorio sam:
-”Zakleo sam se da ću
štititi Rim.” Sve što me je posle toga pitao bilo je:
-”Možeš li ga
zaštititi od samoga sebe?”
Tebi koji si čitao
rećiću još: “Ako je moja logika bila pogrešna, neću žaliti za životom kada
budem plaćao cenu, a ako je bila ispravna, ovo sam pisah sebi.”
Marko
Junije Brut
Нема коментара:
Постави коментар