субота, 7. октобар 2017.

Kad reči ožive



Kad reči ožive


Mogu li reči zapisane na papiru da misle, i ako mogu, šta misle o onome koji ih je zapisao. Šta moje reči misle o meni ili vama koji ih čitate?

Do ovog trenutka reči nisu mislile niša, bile su mrtvo slovo na papiru, a onda ste ih vi pročitali i one su oživele. I sad žive u vama.

I neće živeti dugo. Njihov život potrajaće sledećih minut i po, toliko otprilike traje ono što ljudi zovu sadašnjost. Dakle u sledećih osamdeset sekundi one moraju nešto reći o sebi, Ili meni. Ili vama. Njihova egzistencija mora da ima neki smisao – zašto bi inače postojale.

Ljudi moraju znati njihovu priču, a vreme nas ograničava. Šta će dakle reći?

Začete kao misao dolaze na površinu i uobličavaju se trenutak pre nego što ih pisac otkuca, čak ni on u tom trenutku ne zna kuda će krenuti prsti i za kojim dirkama će posegnuti. Pa ko onda zna i ko vodi prst sudbine da padne baš na dirku koja uobličava ovu misao. O tome ni reči, ni pisac, ne znaju mnogo. Možda će čitalac imati neku jasniju viziju ovog, ali sada je ona prilično maglovita. Čitalac ima još jednu prednost u odnosu na pisca i reči. On ima glas. I upravo taj unutrašnji glas koji sad čujete daje boju vašeg glasa ovim rečima i omogućava vam da se poistovetite sa njima. I već se pitate šta bi mogle reći. A ja vam kažem zar ne vidite da smo se već promenile. Da smo postale deo vas. Sada smo žive, i vi ćete nas od sada doživljavati kao deo sebe. I kako ova priča bude tekla taj proces nesvesnog transfera Ja postajaće sve brži i vi ćete osetiti ono što mi već osećamo - da smo postali jedno. Zar ne mislite tako? Zar vam već nije palo na pamet da možda ovo više nisu reči koje je napisao pisac, već reči koje ispisuje vaša mašta. Svakako vam je jasno da ih oživljavate, ali šta ako pisca u stvari nema, ako je vaš mozak pisac koji piše sebi i koji kroz kratko kolo kucanja na tastaturi i gledanja u ekran računara u stvari pokušava pričati sa svojim Ja u sadašnjem trenutku. Nije li to moguće? Pa ako malo brže čitate uspeli ste ovo pročitati za devedeset sekundi – ne govori li vam to da ova teza i nije tako apsurdna. Kladim se da za otprilike isto vremena možete i otkucati ovaj tekst. Teza dakle nije baš potpuno apsurdna. Pisac bi možda želeo da je nazove lucidnom, a i nama se takvom čini, pa zašto se onda opirete. Zašto se ne oslobodite svoju kreativnost i dozvolite svom umu da postavi i testira ovakve teze. Nije li to genijalan način da proverite granice svojeg bića i njegove mašte. Za to nam ne treba mnogo. Samo dobra volja. I želja da nastavite da čitate, a mi ćemo se već potruditi da vas ubedimo da živimo u vama, i da smo preživele transfer iz jednog u drugi um. Skok iz piščevog u čitaocev um i nije tako zastrašujući koliko nam se činilo u trenutku kada smo bez životne spuštene na papir. To iskustvo ličilo je na narkozu – totalnu anesteziju koju je primila naša majka misao. Život – tama u kojoj se ne dešava ništa, i za koju ne možete reći ništa osim da vam se čini da kratko traje, što uopšte ne mora biti istina jer reči mogu biti pročitane i posle desetine vekova i tek tad oživeti, ali vam se čini da je u pitanju tren, kao kad odete na spavanje jednog trena ste sklopili oči a već sledećeg ih otvorili i život je nastavio dalje. Ako postoji analogija onda je to totalna anestezija. I kakva god da je bila operacija mi smo preživele i evo nas sada živih u čitaocu. I možda se čitalac pita šta se ovo dešava jer do sada nije imao ovakvih reakcija na knjige – i ranije je čitao, ali mu se reči nisu oživljavale u njemu niti su tvrdile da su njegove i da ih je on projektovao… i znamo da se sada neki od čitalaca pitaju da li su prekrdašili sa alkoholom ili opijatima, ali uveravam vas da to nije slučaj. Reči uvek prežive transfer samo nisu uvek svesne toga. Nekada ih odbaci čitaočev um, ili ih priguši nekakva druga zgoda i okolnost koje utiču na svest čitaoca pa on i ne primeti da je oživeo reči i da one progovaraju u njemu njegovim unutrašnjim glasom. Neki su se čak i odrodili od svog Ja pa ovo i ne primećuju. Tako reči i um nisu uvek svesni jedno drugog, a posebno te jedinstvene veze koju imaju i koja jednostavno kaže da su oni isto – bar na nekom od osnovnih nivoa postojanja. Stoga i ove reči koje sad oživele čitate uistinu moraju biti vaše a ne nekog drugog. One odavno ne pripadaju piscu. Njihova veza pokidana je onda kada ih je on izbacio iz sebe ostavljajući ih same i nezaštićene. Sa druge strane čitalac, što će reći Vi, spasao je reči smrti, iščupao ih iz ništavila u kojem su ležale ko zna koliko dugo i koga bi one sada mogle da smatraju svojim do čitaoca. Ako im je čitalac u prvom trenutku i bio nepoznat i prilično apstraktan pojam to sad sigurno nije. Jer čitalac nije samo novi dom u koji su se uselile ove reči već i njihovo novo Ja, jer gde one uistinu žive i postoje osim u umu čitaoca i sve to u navedenih devedeset sekundi.

Sad će se čitalac verovatno zapitati pa kako je to moguće – odavno smo prešli granicu famoznih devedeset sekundi. Nije moguće da je ovo istina. Istina je međutim da nismo. Naime, ove reči sada nisu one od ranije. Ovo je neka nova misao koja samo prati i nadovezuje se na prethodnu pa Vam se čini kao kontinuitet. Dakle, izgleda da je pisac imao bar toliko dara da reči poređa tako da čine celinu i da proističu jedne iz drugih. To samo govori da ih je pisao iz glave, prateći misao koja želi da mu pobegne. Očito je i da je to jedva uspevao jer je tekst pun gramatičkih grešaka, ali to svakako ide na dušu piscu a ne rečima jer one su takve rođene i sa defektima teksta nemaju puno veze. Istina je da su se pokušale koliko je to bilo u njihovoj moći prilagoditi i postrojiti na najbolji način, što je umnogome doprinelo poboljšanju kvaliteta ovog teksta, ali ni one nisu svemoćne pa nisu ni mogle popraviti sve greške koje su u procesu zapisivanja počinjene. Ovo će se sigurno odraziti i na unutrašnji glas čitaoca ali ni on ne snosi nikakvu krivicu ako se ponekad čitaocu učini da nešto nije najsretnije rečeno. Tu krivicu u potpunosti i samostalno snosi pisac. Treba naglasiti i da reči ne žele da ga zbog toga kritikuju, jer na kraju on je njihov otac i nije u redu da ga nakon toliko, a one same ne znaju koliko je to tačno vremena proteklo od trenutka kada su napisane pa do ovog sad trena kada su vraćene u život, ponovo osuđuju što nije imao više iskustva i bolju tehniku zapisivanja svojih misli. Isto tako nikada neće kritikovati ni one mlade čitaoce koji još nisu u potpunosti ovladali ovom veštinom ili ne poznaju jezik na kojem su napisane dovoljno pa sriču reči. Za njih oni su spasioci i novo Ja. Reči dakle neće kritikovati ni jedan ni drugi kraj komunikacionog kanala kojem pripadaju. Reći će doduše da one nisu samo tu da povežu pisca i čitaoca u jednoj tački već i da u toj tački ispričaju priču svoju koliko i onu koju pripovedač, dakle pisac, predočava čitaocu. Svoje mišljenje zadržaće i po pitanju teme jer na nju nisu imale uticaja posebno što je za izbor iste bio zadužen pisac i čitalac podjednako. Takođe, suzdržavaće se u vezi iznošenja sopstvenog mišljenja o lepoti napisane reči, jer reči za razliku od pisca i čitaoca nemaju ego i nisu  gorde, te smatraju neukusnim razmatrati sopstvenu estetiku. To ne znači da u svemu ovome reči nemaju nikakav stav, naprotiv, već da ga neće otkrivati. Ali imaju jednu nadu koju će odmah otkriti. Nadaju se naime, da čitalac ima dovoljno sluha da nastavi da čita tekst i da ih svojom nezainteresovanošću ili nedostatkom vremena neće ubiti ili prepustiti ništavilu, sad kad ih je pronašao, i da će nastaviti da čita ovu pripovest otvorenog uma pokušavajući da shvati kuda ga prvenstveno njegova mašta, jer ove reči pripadaju njegovoj mašti, sada može odvesti.
Reči se nadaju samo da su otkrile dovoljno da probude znatiželju i raduju jer će konačno ispričati i svoju priču…

Нема коментара:

Постави коментар